~.. مسـاحـة إعــلانـيـه ..~


الأحد، 21 يوليو 2013

كلمات أغنية أنا اللى هتفت سلمية عاصم امام





سلمية
غناء عاصم إمام
كلمات هديل عبد السلام
ألحان صهيب شكرى
توزيع أمير جادو



أنا اللى هتفت سلمية
لا انا صايع ولا بايع سنين عمرى اللى باقية بلاش ولا حابب اشوف أمى قلقها عليا مبيهداش
لا عاوز أشوفها شايلة الهم وتبكى لو تشوف الدم ولما تتسأل عنى تقول ده ضنايا راح ولا جاش
أنا اللى هتفت سلمية ولا كان نفسى أشم الغاز ولا أمسك طوبة فى إيديا ولا خرطوشه تحرقنى

أنا اللى هتفت سلمية
مكنش فى بالى ضرب النار ولا إنى أنضرب برصاص 
ولا إن عينيا تبقى نشان لظابط مفترى وقناص

أنا اللى نزلت بهتافى خلعت نظام وحققت اللى كان فاكرينه قال أحلام 
ساعتها إتشلت فوق الروس وقالوا عليا أحلى كلام

دة كان فى يناير الماضى بداية العام ومات أيامها صاحبى فؤاد
ومات خالد ومات رامى وراحت عين قريبى هشام

وعدى الشهر بعده الشهر وفاتوا عليا زى الدهر
ودم الشهدا يفزعنى ويقلق راحتى كل مانام

ساعتها لاقيتنى متكتف وقلت لابد أعود أهتف رجعت هتفت سلمية
وقولت الدم مش للبيع بورقة بعشرة أو ميه
فى إيدى ايه غير إنى أهتف فضلت أهتف فضلت أهتف

وقلت يا ناس ده انا اللى هتفت سلمية قالولى لأ ونكرونى
وشفت الدم من تانى وعاد المشهد الدامى
وده كان يوم ما مات مينا علشان مقبلشى تانى الذل وراح يهتف
وزادت قايمة الشهدا عدد من الناس فيه منهم صابته رصاصة أو اللى إنداس

وزادوا الحزن والقهرة وعادوا الكرة ميت مرة
وسال الدم من تانى على جبينه وغرق عمته الحرة
ومن تانى علشان خاطرك يسيل الدم يا طاهرة

وبعد ده كله
أنا اللى هتفت سلمية

ويسقط كل من خانوا .. ويسقط كل من هانوا ..
ويسقط كل من وقفوا في وش جيل بيتحرر ..
ويسقط كل من ضربوا .. ويسقط كل من قتلوا ..
ويسقط كل من شطبوا سطور في تاريخ بيتسطر ..
ومن تاني .. رخص دمي وسال في شوارع التحرير
معدش بينفع التبرير .. ورجعوا وقالو تستاهل
لكن عارفين ؟ .. أنا أستاهل
عشان أنا كنت متساهل
ولاجل يكون في معلومكم مفيش حرية بالساهل ..
ومهما يسيحو في دمي إرادتي مش هتتكسر
فدا بلادى تروح الروح ولا أشوفها بتتعسكر

0 التعليقات :

إرسال تعليق

الآراء والتعليقات المنشورة تعبر عن رأي أصحابها فقط..والموقع يخلى مسئوليته من اى تعليق مخالف.

شــارك

مواضيع قد تفيدكـ Plugin for WordPress, Blogger...
Best Blogger Templates